Zaawansowany system dostępu elektronicznego w pojazdach użytkowych i budowlanych

Southco Manufacturing

Według amerykańskiej agencji rządowej NICB (National Insurance Crime Bureau) zajmującej się zwalczaniem przestępczości ubezpieczeniowej stale wzrasta ilość incydentów związanych z kradzieżą pojazdów i sprzętu budowlanego. Wraz z wdrażaniem przez producentów OEM najnowocześniejszych technologii w nowych modelach pojazdów i maszyn, ich właściciele coraz częściej mierzą się z wyzwaniami związanymi z zabezpieczaniem swojego mienia przed kradzieżą i wandalizmem w miejscu pracy. Najnowsza wersja elektronicznego zamka obrotowego R4-EM do zastosowań zewnętrznych jest odporna na zapylenie, zawilgocenie, ekstremalne temperatury i inne warunki środowiskowe, które mogą być niszczące dla systemu.

Wraz z postępującym rozwojem konstrukcji i ulepszeń, nowsze modele ciężkiego sprzętu nie tylko charakteryzują się większą trwałością i poprawioną wydajnością, ale zawierają także drogie podsystemy i komponenty, które sprawiają, że maszyny te są bardzo pożądanymi celami kradzieży. Ponieważ tego typu sprzęt jest przeważnie przechowywany w miejscu wykorzystywania, jego zabezpieczenie może stanowić wyzwanie dla właścicieli, którzy często zdają się jeszcze na tradycyjne mechanizmy zamknięć w celu zabezpieczenia swojej floty.

Ten narastający problem wyzwolił wśród producentów sprzętu budowlanego i specjalistycznego jeszcze większe poczucie konieczności wdrożenia nowych metod zabezpieczeń pojazdów, tak by stały się bardziej odporne na próby kradzieży i wandalizm. W rezultacie odnotowuje się stały wzrost zapytań dotyczących inteligentnych zabezpieczeń elektronicznych i kontroli dostępu - nie tylko w celu ochrony maszyn przed kradzieżą, ale także poprawy zabezpieczeń narzędzi, drogich komponentów oraz zwiększenia bezpieczeństwa operatorów.

Obecne systemy zabezpieczeń

Producenci OEM ciężkiego i specjalistycznego sprzętu długo polegali na tradycyjnych zamkach mechanicznych, które zabezpieczały ich wyposażenie. Jednak ze względu na fakt, że wykonuje się liczne kopie klucza głównego i przypisuje się je do wielu użytkowników, trudno jest śledzić, kto i kiedy miał dostęp do floty.

Przykładowo, gdy wykonawca kontraktu zostaje zwolniony, ale nie zwróci kluczy, właściciel sprzętu musi wziąć pod uwagę wymianę zamków w całej swojej flocie, co zwiększa znacząco koszty w miarę upływu czasu – zwłaszcza jeśli zdarza się to więcej niż jeden raz. Aby rozwiązać ten problem, wielu producentów OEM zwróciło się do niezależnych wytwórców o dostarczenie oddzielnych kłódek, jako dodatku do fabrycznie zainstalowanych zamków w celu zabezpieczenia dostępu do drzwiczek kabin pojazdów oraz skrzynek narzędziowych. Niestety ta dodatkowa warstwa bezpieczeństwa generuje również dodatkowe koszty dla nabywcy.

Pomimo tych wysiłków, całkowita wartość skradzionego sprzętu w ciągu roku waha się pomiędzy 300 mln, a 1 mld dolarów według National Equipment Registry (NER) 2011 Theft Report. Nabywcy szukają więc wyposażenia posiadającego bardziej bezpieczne rozwiązania, a z kolei producenci OEM śledzą metody zabezpieczeń stosowane w innych branżach i czerpią z nich inspiracje.

Inspiracja przemysłem samochodowym

Wielu producentów OEM sprzętu budowlanego i pojazdów specjalistycznych porównuje swoje rozwiązania do tych stosowanych w przemyśle samochodowym, co wpłynęło na znaczącą poprawę nie tylko samych zabezpieczeń, ale także ogólnie rozumianego bezpieczeństwa.

Przemysł samochodowy często wprowadza rozwiązania, które potem rozprzestrzeniają się wśród innych branż, takie jak np. możliwość zdalnego odblokowania drzwi. Branża motoryzacyjna zaadaptowała zdalną kontrolę otwierania/zamykania drzwi ponad 30 lat temu, a dostęp bezkluczykowy jest dziś powszechnym standardem wśród większości samochodów. Najczęściej wykorzystywana technologia to fale radiowe - użytkownik naciska przełącznik na nadajniku RF (zwykle jest to brelok do kluczy/pilot), który wysyła sygnał radiowy do odbiornika umieszczonego w pojeździe. Odbiornik, który został wcześniej „sparowany” z nadajnikiem, po odebraniu właściwego sygnału radiowego uruchamia przekaźnik zwalniający wszystkie elektronicznie sterowane zamki w pojeździe.

Niektóre pojazdy posiadają zamontowane cyfrowe klawiatury, wysyłające sygnał blokady/zwolnienia elektromechanicznych zamków drzwi. Inne korzystają z pasywnych systemów RF, które zwalniają zamki, gdy tylko nadajnik znajdzie się w określonej odległości od odbiornika. Najnowsze trendy obejmują rozwiązania dostępowe oparte o Bluetooth, gdzie użytkownik przy wykorzystaniu dowolnego urządzenia Bluetooth, takiego jak smartfon, wysyła bezprzewodowo sygnał odblokowujący.

Podobnie jak wielu konsumentów, którzy spodziewają się, że ich pojazdy będą posiadały powyższe funkcje, tak również operatorzy ciężkiego sprzętu mają takie same oczekiwania co do maszyn, których używają w pracy. Elektroniczne mechanizmy blokujące zapewniają inteligentne rozwiązania niedostępne w przypadku zamków mechanicznych. Rozwiązania dostępu elektronicznego mogą wykorzystywać układy logiki do kontroli pomocniczych funkcji, takich jak oświetlenie, alarmy czy historia danych do śledzenia prób dostępu w czasie. Ponadto system elektronicznych zamknięć zapewnia dodatkowe inteligentne rozwiązania pozwalające na łatwe dodawanie, usuwanie oraz zdalną kontrolę prawidłowych „kluczy” cyfrowych czy zezwoleń/uwierzytelnień – jest to znacząca przewaga nad mechanicznym zarządzaniem kluczami. Mechanizmy elektroniczne dodają dodatkową warstwę zarówno zabezpieczeń, jak i elastyczności dla aplikacji ciężkiego sprzętu, poprawiając dostęp i kontrolę.    

Dostrzegając potencjał tej technologii na rynku ciężkiego sprzętu i pojazdów, producenci OEM zaczęli wdrażać zdalne systemy zamknięć do swoich produktów. Niemniej jednak tradycyjne systemy elektronicznego dostępu dla branży samochodowej nie mogą być bezpośrednio zaadaptowane do wymagań ciężkiego sprzętu, konieczne są ich bardziej wytrzymałe wersje.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę