Zarządzanie zasilaniem w usługach nabrzeżnych

okręt w porcie © Eaton

Udostępnij:

Odwiedzając dziś dowolną przystań jachtową, można zobaczyć jachty podłączone przewodami zasilającymi do nabrzeżnych słupków dystrybucyjnych przy miejscach cumowania. W ten sposób można podłączyć się do mediów, z których jacht może korzystać bez konieczności uruchamiania własnych silników. Umożliwiają one pasażerom korzystanie z przestrzeni mieszkalnej jachtu cumującego w przystani niczym z luksusowego hotelu.

Takie słupki dystrybucyjne mogą zapewniać zaawansowane rozwiązania zgodne z normami morskimi i normami IEC. Elektroniczny pomiar zużycia energii elektrycznej pozwala rejestrować wykorzystanie mediów i umożliwia jego zdalne monitorowanie przez operatora przystani. Funkcje zabezpieczeniowe obwodów mogą obejmować zarówno miniaturowe wyłączniki, jak i wyłączniki różnicowoprądowe, co oznacza, że Użytkownicy są chronieni przed prądem upływowym i ziemnozwarciowym, które na przystaniach zawsze stanowią poważny problem.



Rozdzielnice i układy rozdzielnic elektrycznych niskiego i średniego napięcia występują również w instalacjach o dużo większej skali, przeznaczonych dla kontenerowców, liniowców pasażerskich czy innych statków. Tego typu statki zwykle zużywają na morzu do 100 MW prądu generowanego przez silniki zasilane olejem napędowym lub innym paliwem. Podczas postoju w porcie potrzebują przez całą dobę około 10 MW prądu w celu zapewnienia chłodzenia, ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji oraz oświetlenia, aby umożliwić przygotowywanie posiłków, zapewnienie bezpieczeństwa i świadczenie innych usług. Tego „portowego” zasilania nie mogą zapewnić silniki diesla, ponieważ poziomy emitowanych przez nie zanieczyszczeń w postaci tlenków siarki, tlenków azotu i CO2 powodują, że korzystanie z nich jest zakazane w wielu portach.

Właściciele statków mają trzy możliwości. Mogą zainstalować Scrubbery, aby poziom emisji spalin z silników diesla mieścił się w ramach ustawowych limitów zanieczyszczeń, przerobić swoje silniki na skroplony gaz ziemny (LNG) lub podczas cumowania w porcie polegać na elektryczności doprowadzanej z lądu. Zasilanie z lądu może być drogie, co zachęca niektórych armatorów do inwestowania w Scrubbery diesla. Jednak nie zawsze jest to proste, gdyż muszą one spełniać wymogi określone w różnorodnych przepisach ustanawianych przez zarządców poszczególnych portów, do których przybija statek.

Przejście na LNG ma swoje zalety, ponieważ powoduje on jedynie emisję CO2 i jest postrzegany jako „bardziej ekologiczny” – co współcześnie stanowi ważny element wizerunku marki operatora. Operatorzy mogą twierdzić, że ich statki pracują ekologicznie przez cały czas, nawet na pełnym morzu. Jednak koszt przejścia na LNG, zwłaszcza przy starszych jednostkach, jest często uznawany za zaporowy.

Ogólnie biorąc, zasilanie z lądu pozostaje bardzo często wybieraną opcją – a coraz częściej jest to konieczność. Porty w Kalifornii i wielu innych częściach Stanów Zjednoczonych już teraz naciskają na korzystanie z zasilania z lądu, a jego stosowanie stanie się obowiązkowe na obszarze UE od roku 2025. Określa to Dyrektywa 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Instalacje takie powinny być w szczególności stosowane w portach, w których wartości graniczne jakości powietrza są przekroczone lub gdy istnieją obawy o wysoki poziom uciążliwego hałasu.

Zakładając, iż w przyszłości zagęszczenie dźwigów i przenośników w portach znacznie wzrośnie, a wraz z nim znacząco wzrośnie zużycie energii elektrycznej, niezbędne będzie odpowiednie zarządzanie zasilaniem z lądu. Producenci, tacy jak Eaton, mogą wnieść znaczący wkład w osiągnięcie tego sukcesu zarówno dzięki oferowanym produktom, jak i doradztwu dla dostawców zewnętrznych.



Eaton oferuje rozdzielnice niskiego i średniego napięcia oraz wyłączniki próżniowe (prądu zmiennego i stałego), które emitują mniej zanieczyszczeń, są bezpieczniejsze i bardziej zrównoważone w porównaniu z typem SF6. W regionie europejskim, gdzie zachodzi konieczność zintegrowania zasilania o częstotliwości 50 Hz, które jest dostępne na lądzie, z zasilaniem o częstotliwości 60 Hz stosowanym na pokładzie statków, można dostosować zasilacze UPS firmy Eaton, tak by pełniły rolę przetworników częstotliwości o mocy do 3 MVA oraz skonfigurować przetworniki częstotliwości średniego napięcia ze sprzętem innych producentów.

Źródło: Eaton

Udostępnij:

Drukuj



MM




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również