Agencja ratingowa Moody’s utrzymała ocenę ratingową Polski

Agencja ratingowa Moody’s Investors Service ogłosiła decyzję o utrzymaniu oceny ratingowej Polski na poziomie A2/P-1 odpowiednio dla długo i krótkoterminowych zobowiązań w walucie krajowej i zagranicznej. Natomiast perspektywa ratingu została zmieniona ze stabilnej na negatywną.

Agencja Moody’s w komunikacie prasowym uzasadniającym decyzję wskazuje na silną, zdywersyfikowaną gospodarkę, co przejawia się w wysokim wzroście gospodarczym, pomimo narażenia na ryzyka zewnętrzne i kryzys w strefie euro. W porównaniu z krajami Unii Europejskiej w Polsce średnioroczne tempo wzrostu PKB w latach 2011-2015 wynosiło 2,9 proc., przy 1,0 proc. dla Unii Europejskiej. Agencja przewiduje dalszy wzrost PKB na poziomie 3,5 proc. w latach 2016-2017, wskazując na eksport netto oraz konsumpcję prywatną jako główne czynniki wzrostu.

Jako przyczyny zmiany perspektywy ratingu agencja Moody’s wymieniła ryzyko osłabienia w przyszłości sytuacji fiskalnej Polski oraz pogorszenie tzw. klimatu inwestycyjnego. Agencja obawia się ryzyka wzrostu wydatków rządowych oraz negatywnego wpływu na zachowania inwestorów możliwości uchwalenia ustawy o przewalutowaniu kredytów walutowych i kontrowersji wokół Trybunału Konstytucyjnego. Ministerstwo Finansów zwraca uwagę na fakt, że 26 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2016-2019, w którym przedstawiona została ścieżka kształtowania się deficytu sektora publicznego w najbliższych latach. Deficyt ten w 2017 r. ma kształtować się poniżej 3 proc., a w kolejnych latach sukcesywnie spadać do 1,3 proc. w 2019 r. Osiągnięciu tego celu służy szereg działań resortu, w tym między innymi przyjęta 13 maja br. przez Sejm RP nowelizacja Ordynacji Podatkowej oraz pakiet uszczelniający rynek paliw płynnych zaakceptowany przez Komitet Stały Rady Ministrów w dniu 12 maja br.

Źródło: Ministerstwo Finansów, PAP

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę