Czy sektor Przemysłu 4.0 we Wrocławiu poradził sobie z pandemią?

Czy Przemysł 4.0 we Wrocławiu poradził sobie z pandemią pixabay.com

W marcu 2020 r. wielu przedsiębiorców stanęło przed poważnymi dylematami dotyczącymi swoich dalszych losów. Czy sektor Przemysłu 4.0 w aglomeracji wrocławskiej przetrwał pandemię? Jakie zmiany i wyzwania koronawirus przyniósł firmom produkcyjnym, a jakie technologicznym? Co należy zrobić, aby sektor nadal się rozwijał? Te wszystkie tematy zostaną poruszone podczas e-konferencji „Przemysł 4.0 Made in Wroclaw”, która odbędzie się już 10 lutego 2021 r.

W aglomeracji wrocławskiej potencjał rozwoju sektora związanego z rozwiązaniami Przemysłu 4.0 wydaje się oczywisty: są tu obecne firmy produkcyjne i technologiczne, zarówno globalne marki, jak i lokalni dostawcy. Nie bez znaczenia jest doskonała lokalizacja, inwestycje w infrastrukturę, wsparcie władz miasta czy duża liczba specjalistów i absolwentów kierunków technicznych. Jak więc pandemia wpłynęła na sektor Przemysłu 4.0 we Wrocławiu? Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej postanowiła to zbadać i opisać w raporcie, a jego wyniki zostaną omówione i przedyskutowane z ekspertami podczas e-konferencji 10 lutego br.

Wyzwania i szanse

Kondycja branży sprzed pandemii przedstawiona w raporcie odzwierciedla realia z początku roku – mówi Maciej Borkowski, wiceprezydent w ABSL. – Siłę polskiej gospodarki stanowił eksport (towarów i usług zarówno IT, jak i z centrów usług wspólnych), firmy inwestowały w dalszy rozwój, natomiast tzw. „rynek pracownika” ciągle podnosił pensje, a wyzwanie stanowiła retencja kadr.

Respondenci biorący udział w badaniu w raporcie „Perspectives on Investing in Industry 4.0 in Wroclaw: Before, During, and After the Coronavirus” jako największe wyzwania przyniesione przez pandemię wskazali m.in. niepewność co do najbliższej przyszłości, zmiany w płynności finansowej czy pełne przejście na pracę zdalną. 

Niektórzy przedsiębiorcy wykorzystali jednak kryzys do rozwoju swojej działalności. Wdrożyli zaplanowaną na kolejne lata transformację cyfrową, a w lockdownie dostrzegli zwiększoną możliwość ekspansji na rynki zagraniczne. – Aglomeracja wrocławska jako jedna z pierwszych w kraju stała się centrum promocji rozwiązań Przemysłu Przyszłości. To przygotowanie przedsiębiorców w zakresie cyfryzacji ma niewątpliwy wpływ na radzenie sobie z wyzwaniami wywołanymi pandemią. Myślę, że w wyniku powstałych gwałtownie zmian otoczenia biznesu, udział procentowy „nieprzekonanych” do cyfryzacji uległ istotnemu zmniejszeniu – mówi Andrzej Soldaty, ekspert od lat związany z sektorem przemysłowym.

Co dalej?

Trwająca pandemia w dalszym ciągu przynosi szereg wątpliwości i zmiany. Jednak większość respondentów badania jasno wyraziła przekonanie, że przyszłość firm leży w transformacji cyfrowej i dotychczasowe inwestycje w tym obszarze były słuszną decyzją. Zamiast kwestionować sens cyfryzacji, pandemia skierowała uwagę przedsiębiorców na to, które procesy należy zautomatyzować i w jakiej kolejności.

Badania pokazały, że niektóre elementy Przemysłu 4.0 już przed pandemią były silnym trendem rozwojowym. Pandemia postawiła przed firmami wiele wyzwań, ale też wskazała nowe możliwości i potrzebę zmian, przez co z pewnością przyspieszyła ich rozwój technologiczny. Inwestycje, które ze względów ekonomicznych lub – jak wskazują respondenci – braku świadomości potencjału, wcześniej były planowane długofalowo, okazały się niezbędne tu i teraz – mówi Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, pomysłodawcy i organizatora badania.

Raport o kondycji Przemysłu 4.0 we Wrocławiu

Pełne wyniki badań opublikowano w raporcie “Perspectives on Investing in Industry 4.0 in Wroclaw: Before, During, and After the Coronavirus”. Ich wyniki zostaną omówione i przedyskutowane z ekspertami podczas e-konferencji już 10 lutego br. o godz. 10:00. 

>>Zapisz się na konferencję<<

Raport został przygotowany przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Partnerami merytorycznymi publikacji są ITCorner, SoDA, ABSL oraz Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości. Partnerami strategicznymi są natomiast firmy: SDZLegal Schindhelm, Michael Page oraz CBRE. Partnerem publikacji jest Przedsiębiorczy Wrocław.

Źródło: ARAW

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę