Kolej staje się coraz bardziej innowacyjna

Siemens Mobility

Sztuczna inteligencja wspomaga maszynistów zmniejszając ryzyko wypadków, a także ostrzega przed zagrożeniami. Na zmianach korzystają również pasażerowie. Nowoczesne aplikacje nie tylko pozwalają na zakup biletu, ale też w czasie rzeczywistym podają informacje o ruchu w miejscu docelowym. Innowacje nie omijają także pociągów regionalnych. 

Kolej przechodzi szybkie zmiany. Inaczej wyglądają same pociągi – aerodynamiczne, zbudowane z lekkich materiałów są znacznie szybsze, coraz częściej także ekologiczne, np. napędzane wodorem. Dla maszynistów nowe technologie oznaczają duże ułatwienia – systemy sztucznej inteligencji ostrzegają przed wypadkiem, a czujniki umieszczone na torach alarmują przy wykryciu nieprawidłowości. Zyskują też pasażerowie.

Nie tylko najwięksi przewoźnicy, lecz także regionalni wprowadzają udogodnienia podczas podróży. Większość biletów kupuje się online w domu lub na stacji za pośrednictwem automatów biletowych. Po zakupie można zeskanować kod kreskowy z biletu w barierze bezpieczeństwa, eliminując potrzebę papierowych biletów. Najnowsze aplikacje zapewniają pasażerom wszystkie informacje, których mogą potrzebować podczas podróży, w tym rozkłady jazdy pociągów i ważne aktualizacje usług. Jeśli pasażer przyjeżdża do nieznanego miasta, ma dostęp do lokalnych linii autobusowych, tramwajowych i metra, dzięki czemu może zaplanować kolejną część podróży.

W POLREGIO inwestujemy i rozwijamy nasz system sprzedaży biletów nie tylko dla pasażerów, którzy mogą się normalnie poruszać. Nasza aplikacja „Podróż bez barier” zapewnia asystę dla osób z niepełnosprawnościami – wskazuje Krzysztof Zgorzelski, prezes POLREGIO.

Platforma „Podróż bez barier” zaprojektowana przez Przewozy Regionalne udostępnia w jednym miejscu wszystkie informacje istotne dla pasażerów – wyszukiwarkę i siatkę połączeń, wszystkie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażer może też zamówić asystę, a wszystko bez konieczności rejestracji.

Technologie cyfrowe, które chcemy rozwijać, to system informacji pasażerskiej na pokładach naszych pociągów, żeby na bieżąco można było je aktualizować i żeby były bardziej czytelne niż do tej pory. To pierwszy nurt, czyli komunikacja między nami a pasażerem, od chwili zainteresowania się przez niego naszą ofertą, żeby mógł wybrać, dokąd i kiedy chce jechać – tłumaczy prezes POLREGIO.

Elektroniczne systemy informacji pasażerskiej podają komunikaty o zbliżających się stacjach. Podobne systemy działają w większości krajów, ale np. w Azji wyświetlają informacje o możliwych przesiadkach w zależności od stacji, podają też najszybszą trasę na inne perony. U większych przewoźników elektroniczne systemy są dopasowane do indywidualnych potrzeb pasażerów.

Jak mówi Krzysztof Zgorzelski, cyfryzacja w POLREGIO pozwala też przyspieszyć ewentualne reklamacje.

Dzięki cyfryzacji obieg i grupowanie informacji są znacznie łatwiejsze w celu poprawy oferty dla pasażera – dodaje.

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę