LOTOS inwestuje w program EFRA. Umowa z Kinetics Technology pochłonie 1,26 mld złotych

© Materiał prasowy LOTOS

Udostępnij:

Wykonawca wybuduje na terenie rafinerii LOTOSU w Gdańsku kluczowe instalacje będące elementami Programu EFRA.

Grupa LOTOS S.A. przystąpiła do realizacji inwestycji pogłębionego przerobu ropy naftowej (Program EFRA). W ramach tego programu spółka LOTOS Asfalt należąca do Grupy Kapitałowej LOTOS podpisała z firmą KT - Kinetics Technology S.p.A. (KT) kontrakt na projektowanie, dostawy urządzeń i materiałów oraz budowę i przekazanie do rozruchu trzech najważniejszych instalacji w tym projekcie. Wartość umowy z firmą KT opiewa na kwotę 1,26 mld PLN.



Zgodnie z podpisaną umową, firma KT - Kinetics Technology jest zobowiązana do wybudowania i przekazania do rozruchu objętych umową instalacji w terminie 32 miesięcy.

Wybór renomowanego wykonawcy dla Programu EFRA to kolejny ważny krok przybliżający nas do uruchomienia tej kluczowej z punktu widzenia naszej grupy kapitałowej instalacji. EFRA przeniesie nas do światowej technologicznej ekstraklasy w zakresie zaawansowania procesów przerobu ropy naftowej, przekładając się pozytywnie na osiągane marże – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

Jest to zarazem dowód na konsekwencję w realizacji strategii rozwoju Grupy LOTOS, a więc dążenia do połączenia najwyższej na świecie kompleksowości przerobu ropy naftowej z ekspansją w obszarze poszukiwań i wydobycia surowców. To również realizacja naszych zobowiązań wobec akcjonariuszy, którzy objęli nasze akcje w zeszłorocznej emisji. Ponadto na Program EFRA trzeba spojrzeć z szerszej perspektywy polskiej gospodarki. To wzorcowy przykład dużej, wartej ponad 2 mld zł, inwestycji w nowoczesny przemysł, a właśnie tego rodzaju inwestycje są istotą każdej gospodarki i budują jej siłę - dodaje Olechnowicz.

Przy wyborze wykonawców projektu budowy instalacji opóźnionego koksowania zaproszenia zostały wysłane do 13 firm inżynieryjnych na całym świecie posiadających doświadczenie w realizacji projektów związanych z przetwarzaniem ciężkich pozostałości. Oceniano cenę i warunki płatności, gwarancje procesowe i zakres zobowiązań kontraktowych, harmonogram realizacji i organizacji budowy, możliwość udzielenia wsparcia finansowego dla inwestycji oraz rozwiązania techniczne oraz doświadczenie w realizacji podobnych projektów. Niezależnie prowadzone było także drugie postępowanie przetargowe dotyczące budowy instalacji do produkcji wodoru. Jako najkorzystniejsze rozwiązanie wybrano podpisanie jednej umowy na budowę trzech instalacji z firmą KT. To, że jeden, renomowany wykonawca będzie odpowiedzialny za większość zakresu projektu pozwolił wzmocnić pozycję LOTOSU w trakcie prowadzonych negocjacji z instytucjami finansowymi zainteresowanymi kredytowaniem projektu

Wybraliśmy sprawdzonego wykonawcę. KT - Kinetics Technology to duża międzynarodowa firma inżynieryjna posiadająca bogate doświadczenie w przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Jej obszar działania obejmuje dostawę technologii oraz budowę instalacji rafineryjnych, gazowych i petrochemicznych – podkreślił Piotr Przyborowski, prezes Zarządu LOTOS Asfalt. – Dla nas niezwykle ważne jest i to, że firma KT dała się już poznać jako wiarygodny i sprawdzony partner w trakcie wcześniejszych projektów realizowanych na terenie GL SA. I dlatego jesteśmy pewni profesjonalnego zrealizowania przez tego inwestora naszego projektu - dodaje.



Wykonawca wybuduje na terenie rafinerii LOTOSU w Gdańsku kluczowe instalacje będące elementami Programu EFRA. Instalacja tzw. opóźnionego koksowania, będąca jednocześnie sercem całego programu, będzie miała za zadanie zagospodarować w sposób kompleksowy wszystkie ciężkie pozostałości z przerobu ropy naftowej w rafinerii. Wytwarzane z nich będą produkty, ze sprzedaży których spółka uzyskuje najwyższe marże. Surowiec do instalacji będą stanowić ciężkie pozostałości procesu rafinacji wykorzystywane obecnie do produkcji olejów opałowych i asfaltów.
Dzięki instalacjom produkcyjnym Programu EFRA rafineria w Gdańsku wygeneruje rocznie do 900 tys. ton dodatkowych paliw, a ponadto 350 tys. ton koksu. Zgodnie z założeniami realizacja tego programu pozwoli podnieść modelową marżę rafineryjną o ok 2 USD na każdej baryłce przerobionej ropy.

Źródło: Materiał prasowy LOTOS

Udostępnij:

Drukuj



MM




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również