Orlen zainwestuje w innowacyjną produkcję biokomponentu do paliw

Orlen zainwestuje w innowacyjną produkcję biokomponentu PKN Orlen

PKN Orlen wdroży w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku nowoczesną technologię uwodornienia olejów roślinnych (HVO – Hydrotreated Vegetable Oil). To ekologiczne i innowacyjne rozwiązanie, zgodnie ze strategią Orlen2030, wzmocni pozycję koncernu na rynku biopaliw. Będzie też odpowiedzią na unijny pakiet „fit for 55”, stawiający przez przemysłem rafineryjnym kolejne wyzwania w zakresie ograniczenia emisyjności paliw transportowych. Realizacja inwestycji, której wartość szacowana jest na ok. 600 mln zł, planowana jest na połowę 2024 r.

Dostrzegamy rosnące znaczenie odnawialnych źródeł energii w transporcie. Rynek paliw w istotny sposób kształtują zapisy Dyrektywy RED II, zwiększającej wykorzystanie biopaliw, oraz przyjęty w lipcu przez Komisję Europejską pakiet „fit for 55”. Dlatego konsekwentnie inwestujemy w nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania, by w pełni realizować ambitne, unijne cele. W perspektywie najbliższej dekady, zgodnie ze strategią, chcemy być jednym z wiodących producentów biopaliw w regionie, w tym zaawansowanych biopaliw drugiej generacji. Innowacyjna inwestycja, którą zrealizujemy w naszym zakładzie w Płocku, istotnie nas do tego przybliży, jednocześnie wzmacniając konkurencyjność polskiej gospodarki – mówił Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.

PKN Orlen zbuduje w Płocku instalację HVO i wdroży na skalę przemysłową nowatorską technologię polegającą na uwodornieniu oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego (UCO) lub ich mieszanki. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego JET. Wydajność instalacji HVO może wynieść około 300 tys. ton uwodornionego oleju rocznie. To tyle, ile zaspokoi potrzeby płockiego zakładu. Inwestycja wpisuje się w program operacyjny dla biopaliw, zapisany w strategii PKN Orlen. Ułatwi spółce realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego oraz spełnienie unijnych wymogów w zakresie zwiększania udziału biokomponentów w paliwach. Wpłynie to na redukcję emisyjności paliw transportowych wprowadzanych na rynek, zgodnie z założeniami unijnego pakietu „fit for 55”.

Produkcja biokomponentu do paliw w instalacji HVO przyczyni się także do spełnienia wymagań postawionych w pakiecie „fit for 55” branży lotniczej. Biopaliwo lotnicze wyprodukowane w instalacji HVO z UCO, czyli zużytych tłuszczów, będzie spełniać kryteria określone dla SAF-u (Sustainable Aviation Fuel) – zrównoważonego paliwa lotniczego. Obejmuje ono zaawansowane biopaliwa kolejnej generacji stosowane do napędu samolotów odrzutowych, które – w porównaniu z użytkowanymi powszechnie paliwami Jet A i Jet A-1 – istotnie wpływają na zmniejszenie emisji CO2 i gazów cieplarnianych.

Źródło: PKN Orlen

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę