Polacy nie wykluczają zakupu drukarek 3D

reichelt elektronik

Żyjemy się w epoce, która podlega ciągłym zmianom ze względu na szybko rozwijające się technologie, czego doskonałym przykładem jest druk przestrzenny. Na początku był on wykorzystywany wyłącznie w przemyśle, ale teraz coraz częściej trafia również pod przysłowiowe strzechy. Według badania przeprowadzonego przez OnePoll, aż 50% respondentów z Polski nie wyklucza zakupu drukarki 3D do domu.

Co oznacza dla producentów możliwość drukowania drobnych elementów w przyszłości również samodzielnie przez klientów? Jakie są kolejne innowacje w dziedzinie druku przestrzennego? Frank Gerwarth, kierownik produktów do druku 3D w reichelt elektronik, dzieli się opinią o rynku.

Wydruk 3D zastępuje część zamienną
Produkcja części zamiennych nie jest już rzadkością w przemyśle. Natomiast teraz, dzięki powstaniu zaawansowanych i bardziej ekonomicznych modeli drukarek przestrzennych, możliwa stała się produkcja pojedynczych przedmiotów we własnym domowym zaciszu. Dzięki darmowym lub płatnym gotowym szablonom 3D oferowanym w Internecie, możemy wytwarzać z różnych materiałów przedmioty codziennego użytku.

Tym samym prywatny użytkownik sam staje się profesjonalistą, otrzymując zupełnie nową możliwość - wytwarzania produktów na własne potrzeby. Na przykład, może użyć drukarki 3D do odtworzenia uszkodzonego uchwytu lub podobnego elementu bez konieczności oczekiwania na dostawę części zamiennej. Potwierdzają to wyniki badania zleconego przez firmę reichelt: 52 procent respondentów z Polski stwierdziło, że naprawa i wymiana drobnych elementów byłaby dla nich ważnym obszarem zastosowania.

Jaki wpływ ma to na przemysł elektroniczny?
Co dla producentów niesie możliwość produkcji części zamiennych w domu? Chociaż szablony wydruków 3D od prywatnych dostawców można już kupić w Internecie, Frank Gerwarth wyjaśnia, że wielu producentów nie publikuje ich jeszcze z powodów związanych z prawami autorskimi. – Natomiast nie można wykluczyć, że w przewidywalnej przyszłości coraz więcej firm będzie udostępniać pliki szablonów do druku ze względów ekonomicznych i oszczędnościowych, za dopłatą lub bezpłatnie. Pozwala to firmom zaoszczędzić na kosztach produkcji, magazynowania i transportu oraz chronić środowisko poprzez wyeliminowanie konieczności transportu – dodaje Frank Gerwarth.

Włókna wykonane z nowych materiałów promują druk 3D
Oczywiście ważną rolę odgrywa również materiał, ponieważ produkcja z wykorzystaniem jedynie tworzyw sztucznych dotarła do swych granic, zarówno funkcjonalnych, jak i estetycznych. W przemyśle wiele się już wydarzyło w zakresie wykorzystania surowców: oprócz produkcji modelowej z szeroko stosowanego PLA lub ABS, szeroki zakres zastosowań oferują również włókna wykonane z innych tworzyw sztucznych high-tech, metali takich jak aluminium lub złoto, a nawet ze szkła i ceramiki.

Renomowani producenci pracują obecnie nad wyrafinowanymi produktami dla sektora prywatnego, aby umożliwić samodzielną produkcję modeli przestrzennych z metalu również do użytku domowego. Pojawią się one na rynku w ciągu najbliższych kilku lat. Ponadto, nowe włókna z zawartością drewna, korka, metalu lub przezroczystych włókien z tworzywa sztucznego, które działają jak szkło, dostarczają twórcom materiału dla nowych pomysłów.

Już teraz 43% ankietowanych osób prywatnych twierdzi, że najważniejszym zastosowaniem drukarki 3D jest dla nich tworzenie elementów technicznych w obszarze hobbystycznym. Frank Gerwarth podsumowuje: – Obserwujemy wiele ekscytujących nowości na rynku drukarek 3D. Widać, że technologia nie znajduje się już w powijakach, zwłaszcza w przypadku użytku domowego. Jesteśmy przekonani, że rosnąca popularność drukarek 3D znacznie ułatwi inżynierom elektronikom, hobbystom, twórcom i prosumentom tworzenie nowych obiektów lub modyfikowanie istniejących części.


Źródło: reichelt elektronik

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę