Techniki obróbki uzębień

Istnieje wiele sposobów nadawania kształtu kołom zębatym metalowym, a tylko jedno popularne do wytwarzania kół zębatych z tworzywa sztucznego.

Koła zębate z tworzywa sztucznego produkuje się głównie metodą wtryskiwania. Metod wytwarzania kół zębatych metalowych jest znacznie więcej. Istnieją trzy główne metody kształtowania na które składają się określone czynności.

Pierwszą metodą jest metoda kształtowa. Tutaj wyróżniamy frezowanie frezem modułowym krążkowym lub palcowym. Frezowanie to rodzaj obróbki metalu poprzez skrawanie przy użyciu obrabiarki ruchem obrotowym lub posuwowym. Inną techniką jest dłutowanie, czyli skrawanie metalu specjalnym nożem przymocowanym do suwaka, który wykonuje ruch posuwisto-zwrotny w kierunku pionowym bądź poziomym; struganie, czyli skrawanie powierzchni płaskich za pomocą strugarki lub poprzez ruch obrabianego przedmiotu; przeciąganie, czyli obróbka wiórowa. W tej metodzie skrawanie odbywa się podczas jednego przejścia przez maszynę zwaną przeciągaczem.

Inną metodą obróbki jest metoda kopiowa. Tutaj kształtowanie koła zębatego odbywa się na drodze strugania według kopiału. Ostatnią metodą kształtowania jest metoda obwiedniowa. Tutaj ponownie wyróżniamy kilka technik. Wśród nich jest dłutowanie metodą Maaga, czyli tworzenie zębatek poprzez nacinanie zębów w procesie dłutowania; dłutowanie metodą Fellowsa, czyli obwiedniowa metoda nacinania kół zębatych; struganie metodą Sunderlanda, czyli nacinanie kół zębatych w procesie strugania. Ponadto istnieje kilka rodzajów frezowania frezem ślimakowym, walcowym lub globoidalnym, ślimakowym stożkowym, a także frezowanie głowicą frezową z zębami ustawionymi według okręgu lub według spirali.

Źródło: CentrumPR

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę